Zaniedbana stacyjka i przymusowy postój — historia Pana Romana i Forda Transita MK8 z 2018 roku
Awaria w trasie to koszmar każdego kierowcy zawodowego. Przekonał się o tym Pan Roman, który na co dzień porusza się służbowym Fordem Transitem MK8 z 2018 roku. Już od dłuższego czasu zgłaszał swojemu dyspozytorowi problemy z zacinającą się stacyjką — klucz ciężko wchodził, a czasami uruchomienie auta wymagało sporo cierpliwości. Niestety, jak to często bywa, temat był odkładany "na później"… aż sprawy wymknęły się spod kontroli.
Jak doszło do awarii?
Podczas jednego z kursów, gdy Pan Roman jak zwykle wsiadł do Transita, stacyjka całkowicie się zablokowała. Auto nie odpaliło, klucz nie chciał się przekręcić, a sytuacja wymagała natychmiastowej reakcji. Konieczne było wezwanie lawety i przetransportowanie pojazdu do warsztatu.
Na miejscu zdemontowano zablokowaną stacyjkę i wysłano ją do naszego specjalistycznego punktu w Olsztynie, gdzie od lat zajmujemy się regeneracją i naprawą stacyjek samochodowych i motocyklowych.
Co zastaliśmy po otrzymaniu stacyjki?
Obraz nędzy i rozpaczy. Stacyjka była w dramatycznym stanie:
- zapadki powykrzywiane od wpychania klucza na siłę,
- grot klucza wyrobiony,
- obudowa popękana i sklejona taśmą,
- całość zalana przypadkowym smarem.
Taki stan stacyjki uniemożliwiał bezpieczne użytkowanie pojazdu i ostatecznie doprowadził do awarii w najmniej odpowiednim momencie.
Jak przebiegła naprawa?
Po rozblokowaniu stacyjki przystąpiliśmy do pełnej regeneracji:
- dokładnie umyliśmy mechanizm,
- zdemontowaliśmy uszkodzone zapadki i sprężynki,
- na podstawie numeracji zapadek wycięliśmy nowy grot klucza,
- wymieniliśmy uszkodzoną obudowę,
- zainstalowaliśmy nowe zapadki i sprężynki,
- całość odpowiednio nasmarowaliśmy,
- przeprowadziliśmy testy działania stacyjki.
Efekt? Stacyjka działa jak nowa, a Pan Roman może bez stresu wrócić do pracy, mając pewność, że problem już się nie powtórzy.
Wnioski?
Historia Pana Romana to najlepszy dowód na to, że nie można lekceważyć pierwszych objawów zużycia lub uszkodzenia stacyjki. Takie problemy nie znikają same — z czasem się pogłębiają i prowadzą do całkowitego zablokowania pojazdu, zazwyczaj w najmniej odpowiednim momencie a smarowanie stacyjki gdy się już zacina to przysłowiowy gwóźdź do trumy, nie pomaga tylko wypłukuje nagromadzony smar i prowadzi do całkowitego unieruchomienia.
Nie czekaj na awarię w trasie — zadbaj o stacyjkę zawczasu!
Zapraszamy również do obejrzenia zdjęć z tej naprawy oraz filmu pokazującego jak naprawiamy stacyjki samochodowe — znajdziesz je poniżej.