Samochód nie odpala? To nie zawsze wina stacyjki – poznaj inne przyczyny i sposoby naprawy

Problemy z uruchomieniem samochodu to jedna z najczęstszych sytuacji, która może przytrafić się każdemu kierowcy. Często winowajcą wydaje się być stacyjka, ale w rzeczywistości źródło usterki może leżeć zupełnie gdzie indziej. W tym poradniku przedstawiamy dwa mało oczywiste, ale bardzo częste powody problemów z odpaleniem auta – uszkodzony transponder w kluczyku oraz awaria anteny immobilizera, tzw. pętli.

Uszkodzony transponder lub cewka – mały element, duży problem

Objawy:

  • kontrolka kluczyka świeci się na desce rozdzielczej,

  • brak możliwości uruchomienia silnika po przekręceniu stacyjki na pozycję zapłonu,

  • auto po odpaleniu natychmiast gaśnie.

Przyczyny:

Transponder to maleńki układ elektroniczny wbudowany w klucz samochodowy. Odpowiada za komunikację z immobilizerem. Niestety, łatwo ulega uszkodzeniu, lub przemieszczeniu wenątrz obudowy klucza np. wskutek:

  • upadku klucza na twarde podłoże,

  • przytrzasnięcie drzwiami,
  • nieprawidłowego demontażu transpondera (np. przy wymianie obudowy).

Rozwiązanie:

Sprawdź czy transponder znajduje się w odpowiednim miejscu, w przypadku uszkodzenia jedynym skutecznym rozwiązaniem jest:

  • zaprogramowanie nowego transpondera

  • dorobienie nowego klucza z działającym transponderem.


Uszkodzona antena (pętla immobilizera) – cichy sabotażysta

Objawy:

  • samochód nie odpala po przekręceniu kluczyka,

  • silnik gaśnie zaraz po uruchomieniu.

Przyczyny:

Antena zamontowana wokół stacyjki ma za zadanie odczytać sygnał z transpondera umieszczonego w kluczu. Uszkodzenie wewnętrznych zwojów lub przerwanie przewodów powoduje brak komunikacji z kluczem.

Rozwiązanie:

  • wymiana anteny na nową.
    Do weryfikacji problemu używamy specjalnego testera, który sprawdza przepływ sygnału z transpondera. W wielu autach wymianę można wykonać bez demontażu całej stacyjki, choć w niektórych modelach może to być konieczne.

Wskazówka: Jeśli masz podejrzenie, że problem z uruchomieniem auta leży po stronie anteny lub transpondera – skontaktuj się z nami, przeprowadzimy diagnozę na miejscu. Takie usługi oferujemy w naszym warsztacie – posiadamy odpowiedni sprzęt do diagnostyki i kodowania kluczy.

Zobacz w naszej galerii, jak wygląda transponder i pętla immobilizera oraz przykładowe uszkodzenia.


Dlaczego warto zdiagnozować problem profesjonalnie?

Zarówno transponder, jak i antena immobilizera to elementy elektroniczne – do ich sprawdzenia potrzebny jest odpowiedni sprzęt. Próby samodzielnej naprawy „na ślepo” mogą prowadzić do niepotrzebnych kosztów i jeszcze większych problemów.

W naszym warsztacie oferujemy:

  • sprawdzenie przesyłania sygnału z transpondera do anteny immobilizera,

  • testowanie poprawności działania transponderów,
  • kodowanie i programowanie nowych transponderów i całych kluczy.

Poniżej przedstawiamy niektóre z usług dorabiania kluczy dostępnych w naszym warsztacie.

Dorobienie klucza do Hyundai i20, i30, ix20, ix35, Elantra, Accent 2006 - 2016 Dorobienie klucza zapasowego do Hyundai i20, i30, ix20, ix35, Elantra, Accent 2006 - 2016. Klucze do aut dorabiamy w ciągu jednego dnia roboczego.
Cena
550,00 PLN
Dodaj do koszyka

Dorobienie klucza do Renault Master, Trafic, Clio, Twingo 2010 - 2025 Dorobienie klucza zapasowego do samochodów Renault 2010 - 20125. Klucze do aut dorabiamy w ciągu jednego dnia roboczego.
Cena
600,00 PLN
Dodaj do koszyka

Dorobienie klucza Honda Accord, Civic, City, CR-V, Jazz, Legend 2008 - 2020 Dorobienie klucza zapasowego do samochodów Honda produkowanych w latach 2008 - 2020. Klucze do aut dorabiamy w ciągu jednego dnia roboczego.
Cena
700,00 PLN
Dodaj do koszyka

Dorobienie klucza Toyota Auris, Avensis, Aygo, Hilux, Verso, Yaris, C-HR 2011 - 2024 Dorobienie klucza zapasowego do samochodów Toyota produkowanych w latach 2011 - 2024. Klucze do aut dorabiamy w ciągu jednego dnia roboczego.
Cena
700,00 PLN
Dodaj do koszyka

Dorobienie klucza w scyzoryku do aut Peugeot Expert, Partner, Rifter, Traveller, 208, 2008, 3008, 301, 308, 5008, 508 2011 - 2023 Dorobienie klucza zapasowego w scyzoryku do aut Peugeot Expert, Partner, Rifter, Traveller, 208, 2008, 3008, 301, 308, 5008, 508 2011 - 2023. Klucze do aut dorabiamy w ciągu jednego dnia roboczego.
Cena
650,00 PLN
Dodaj do koszyka

Najczęściej zadawane pytania – FAQ

Czy można jeździć autem, jeśli transponder jest uszkodzony, ale silnik jeszcze odpala?

Nie zalecamy tego. Jeśli transponder zaczyna szwankować, to tylko kwestia czasu, aż auto przestanie się uruchamiać. Warto działać wcześniej, zanim całkowicie się uszkodzi.

Czy wymiana samej obudowy kluczyka może uszkodzić transponder?

Tak. Jeśli transponder zostanie niechcący uszkodzony lub źle umieszczony przy składaniu kluczyka, pojazd nie odczyta go poprawnie. Dlatego warto zachować szczególną ostrożność lub zlecić to fachowcom.

Ile kosztuje nowy transponder lub dorobienie klucza?

Koszt zależy od modelu auta i rodzaju zastosowanej elektroniki. Ceny kluczy z transponderem i pilotem zaczynają się już od 550zł złotych, natomiast koszt programowania samego transpondera waha się w granicach połowy wartości całego klucza, ale dla nowoczesnych aut z systemem bezkluczykowym koszt może być wyższy i nie zawsze występuje możliwość kodowania samego transpondera.

Czy samodzielna wymiana anteny immobilizera jest trudna?

W niektórych modelach można to zrobić samodzielnie, zwłaszcza jeśli antena jest łatwo dostępna np: Toyota, Honda, Kia. W innych konieczny jest demontaż stacyjki, co wymaga odpowiednich narzędzi i doświadczenia.

Jak rozpoznać, że problem leży w antenie, a nie w kluczyku?

Najlepiej przeprowadzić diagnostykę komputerową. My używamy specjalistycznych testerów, które pokazują, czy sygnał z transpondera jest odbierany poprawnie przez antenę. W przeciwnym razie działamy „po omacku”. Masz pytania lub problem z odpaleniem samochodu? Skontaktuj się z nami – chętnie pomożemy i doradzimy najlepsze rozwiązanie.

Powiązane wpisy